Informacje o nowych artykułach prosto na Twój e-mail

    3 Umiejętności Biznesowe i sposoby na ich naukę

     

    Każdy samodzielnie określa najlepsze umiejętności biznesowe, które powinny posiadać osoby prowadzące biznes.

    Niezależnie, na jakim jest to etapie czy stopniu zaangażowania.

    Zebrałem swoje przemyślenia na ten temat, które wynikają z własnego doświadczenia.

    Cały artykuł będzie więc moją subiektywną opinią 🙂

     

    Nie jest to całe kompendium umiejętności biznesowych, natomiast moim skromnym zdaniem wymieniłem kluczowe. Nauka tych umiejętności będzie bardzo ważna, abyś mógł swobodnie realizować swoje plany biznesowe.

     

    1. Kreatywność, tworzenie własnej wizji

    Czytając tego bloga, zapewne jesteś ambitną osobą, która chce budować siebie, rozwijać firmy i nieźle na tym z zarabiać. Kreatywność to postawa, która może wywyższyć Cię w różnych obszarach zawodowych, a także prywatnych! Nie można powiedzieć, że bycie kreatywnym jest całkowicie zależne od tego, czy mamy wrodzoną moc do kreowania nowych pomysłów.

    Jakieś 5 lat temu, gdzie robiłem pierwsze podchody do swojego pierwszego biznesu, miałem całkiem inne przekonania.

    W głowię snułem wizję na założenie firmy, a rok później pływania w pieniądzach. Otóż Cię rozczaruję, tak się nie dzieje w realnym świecie, gdy zaczynasz od zera.

     

    Każdy, nawet najlepszy pomysł, bez odpowiedniego wsparcia w zakresie doświadczenia może być nierealny do zrealizowania, głównie skomercjalizowania. Ale nie o tym mowa. Kreatywność zaczyna rodzić się w naszej głowie, w momencie kiedy na dany temat mamy dość spory zasób wiedzy. Nie, żebym zachęcał teraz początkujących przedsiębiorców wyłącznie do teorii, a po jej nauczeniu się rozpoczęcie kolejnego szablonowego biznesu.

     

    1.1. Co się dzieje z Twoim umysłem, gdy słyszysz rozmowy handlowe?

    1.1.1. Może to być sprzedawca, może prezes, bądź ktokolwiek inny kto rozmawia językiem korzyści. W pewnym momencie zaczynasz dostrzegać strukturę wartości danej oferty i być może w wartości danego przedsiębiorstwa. Z czasem poznajesz całą ofertę oraz jeśli się wgłębisz – know-how przedsiębiorstwa.

    W momencie, kiedy zaczynasz dostrzegać sposób funkcjonowania kilku przedsiębiorstw, możesz na własną rękę się wgłębić i zacząć dopytywać o elementy, które Cię szczególnie interesują. Co szczególnie polecam – jeśli w przyszłości będziesz tworzył własną firmę i opracowywał ofertę. Natomiast dobre sposoby na przygotowanie miażdżącej oferty opiszę w innym artykule.

    To był praktyczny przykład na to, w jaki sposób pozwolić swojej głowie na poznanie procesów zachodzących w innych firmach. Ten sposób w większym natężeniu pozwoli Ci zbudować kreatywność.

     

    1.1.2. Druga ważna sprawa to fakt, że dzięki znajomości rynku, zachodzących procesów, zalet ofertowych oraz tego co za chwilę przeczytasz, będziesz w stanie wymyślać dobre pomysły. One oczywiście nie zagwarantują Ci wspaniałego życia, natomiast pomogą Ci w wielu różnych sytuacjach biznesowych.

    Część teoretyczna, która jest równie ważna w tym przypadku jak i praktyczna, to Twój zasób wiedzy eksperckiej na dany temat. Niezależnie w jakiej branży planujesz swoje działania, aktualną wiedzę branżową powinieneś znać.

    Podkreśliłem aktualną, bo w przypadku, gdy coraz więcej dzieje się w siecie digital, powstaje coraz to więcej nowych biznesów opartych na technologii. W konsekwencji wymusza na Tobie uzbrojenie się w wiedzę, która jest na czasie.

     

    1.2. W jaki sposób taką wiedzę pozyskiwać?

    Powiem na swoim przykładzie, bo mi się sprawdza, co może i Tobie się przydać. Jeżeli myślę o wejściu w projekt, której branży za bardzo nie znam albo chce poznaną już wiedzę poszerzyć:

     

    1.2.1. W pierwszej kolejności zaczynam poszukiwać osób działających w tej branży. Dlaczego?

    One już są w tym miejscu, w którym ja będę chciał z czasem umiejscowić swoją firmę. To jest bardzo ważne.

    Pamiętaj, że dopóki nie jesteś zaznajomiony z daną branżą, może spotkać się z przeszkodą zwaną “wysokim progiem wejścia”.

    Szczególnie chodzi tu o branżowe słownictwo, czy umiejętności, których powinieneś się douczyć, aby dobrze zrozumieć proces komercjalizacji.

    W większości branż (przynajmniej te, które ja śledzę), znajdziemy różne autorytety, charakteryzujące się mocnymi markami osobistymi.

    Warto, abyś sprawdził rynek poprzez platformy społecznościowe, Google, YouTube czy Facebook. Po tym będzie Ci znacznie łatwiej ocenić, od kogo taką wiedzę warto zdobyć, niekoniecznie kupując płatne kursy czy szkolenia.

     

    1.2.2. Gdy już znasz autorytety, sprawdź jakie książki czytają, czy mają własnego bloga bądź czy rekomendują strony tematyczne. W większości przypadków wiedza przekazywana jest w sposób przystępny, z myślą o potencjalnie zainteresowanych klientach.

    Gdy poznasz sposób działania tych ludzi, poczytasz trochę książek tematycznych, będziesz w stanie tworzyć własne kreatywne pomysły. Dodatkowo mając tę praktykę i teorię we własnej głowie, jesteś bezpieczny, że idziesz w dobrym kierunku.

     

    2. Siła perswazji

    Bardzo rzadko mówi się o tym, natomiast osobiście uważam, że jest to bardzo ważna, jak nie najważniejsza umiejętność w biznesie. Tej umiejętności również możesz się nauczyć. Pozwoli Ci ona w życiu zawodowym, jak i prywatnym na znacznie łatwiejsze nawiązywanie relacji oraz przekonywania innych do Twojego pomysłu.

    Dlaczego tak się dzieje, że niektóre osoby potrafią podczas godzinnego spotkania przekonać całkowicie drugą osobę do siebie, a niektórym w zupełności to nie wychodzi? Ostatnio słyszałem, że liczy się to, co mówią o Tobie za zamkniętymi drzwiami. Po części może to nawiązywać do siły perswazji, natomiast w tym przypadku jest to mocno powiązane z naszą osobowością, tzw. marką osobistą.

    Oczywiście nie będę wypisywał teorii związanych z perswazją, jej rodzajami oraz tym, że niestety jest mocno kojarzona z manipulacją. Skupie się wyłącznie na praktycznej formie zastosowania, która służy mi w codziennej pracy.

     

    2.1. Jak przekonać ludzi do siebie?

    Czysto teoretycznie. Idziesz na spotkanie z osobą, z którą potencjalnie chcesz zrobić nowy biznes. Pomysł na niego jest Twój, natomiast zasoby tej drugiej osoby będą niezbędne do jego realizacji. Dodatkowo wiesz, że bylibyście od siebie całkowicie biznesowo niezależni.

    Czym go przekonasz? Zrezygnuj z wypisywania na 30 stronicowej szablonowej prezentacji biznesplanu. Skup się na realiach:

    • Opracuj plan na funkcjonowanie biznesu pod kątem technicznym. Czy do realizacji swojej oferty będziecie samowystarczalni, czy będziecie potrzebować współpracowników.
    • Dlaczego sam byś skorzystał z tej usługi/produktu? Mając za usługę np. tworzenie stron www, jasno stwierdź, dlaczego podjęcie współpracy z Twoją firmą będzie lepsze dla klienta, niż z firmą, która od 10 lat z sukcesem tworzy tego typu projekty?
    • Co będzie Cię wyróżniać? Po odpowiedzeniu sobie na to pytanie dopytaj jeszcze: czy aby na pewno to wystarczy?

     

    W innym przypadku, gdybyś chciał np. sprzedawać online – być dystrybutorem różnych marek, odpowiedz sobie na dokładnie to samo pytanie. Czasami nie trzeba wcale skomplikowanych rozwiązań, na prawdę. Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, gdy jeszcze niedawno tworzyłem swoją drugą spółkę – specjalizującą się w seo (pozycjonowaniu stron internetowych), zadałem sobie dokładnie te samo pytanie.

     

      Zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach.

       

      *2.1.1.Analiza rynku mnie zdruzgotała

      Firmy tego typu są na każdym rogu ulicy we Wrocławiu. Co zrobić jednak, by to ruszyło i dogoniło z czasem lokalnych liderów?
      Obrałem kierunek stworzenia marki, która będzie mocno identyfikować się z rynkiem, na którym działam. Stworzyłem ofertę, której (jeszcze) nie ma nikt z branży, stosuje techniki, których dotychczas były nieużywane (o czym więcej piszę w tym artykule).

      Będąc w pełni przygotowany na spotkaniu (korzystając z pkt nr 2.1.), możesz pewnie wypowiadać swoje słowa o biznesie. Nawet jeśli początkowo nie będzie przekonany do Twojej wizji, zdecyduje się wejść w projekt dzięki Twojej sile perswazji. Dzięki temu, że mówiłeś to bardzo otwarcie, pokazałeś jasno za jak i przeciw.

      Określiłeś w pełni ryzyka, jak i potencjalne profity, a dodatkowo mówisz to w sposób bardzo transparentny.
      Pokaż tej drugiej osobie, że wcale nie namawiasz jej do wejścia w projekt. Możesz czuć się tak, jakbyś był z boku tej rozmowy, dając komuś szansę na to, by mógł dzięki Tobie się rozwinąć. Abyście mogli wspólnie realizować swoje cele biznesowe.

      Ostatnie, co wpadło mi do głowy w kwestii perswazji, to fakt, że nie powinieneś namawiać innych w projekt, w który sam nie wierzysz. Pamiętaj, że sam pomysł obecnie jest prawie nic nie warty, porównując wartością do tej, którą możesz zyskać dzięki jego realizacji.

       

      3. Zarządzanie własnym czasem

      W obecnych czasach jest moda na bycie zajętym, nasze kalendarze są często tak obładowane, aby tylko nasz mózg wiedział, że mamy na prawdę dużo pracy. Moim zdaniem warto notować rzeczy do zrobienia, planować swój harmonogram dnia, tylko bez popadania w skrajność.

      Przechodząc do konkretów, spójrz w swój kalendarz i sprawdź, czy masz w nim takie pozycje, na które z góry założyłeś np. 1 godzinę, a w praktyce może zająć Ci to 30-40 minut. Wówczas czekamy na kolejną pozycję z harmonogramu, natomiast psychologicznie naszemu mózgowi jest lżej, że jedna rzecz na dzisiaj została ukończona. A w ciągu 20-30 minut wolnego masz czas dla siebie.

       

      3.1. Prowadź kalendarz sprytniej

      Czy nie bardziej produktywne byłoby wypisanie elementów, które są kluczowe do zrobienia w ciągu dnia, a resztę dać na drugi plan?

      Nie mówię tu o odkładaniu czegoś na później, natomiast chodzi mi o zastanowieniu się każdego ranka/wieczora poprzedzającego nowy dzień, co jest najważniejszą rzeczą, jaką musimy w danym dniu zrobić. Zauważyłem u siebie znaczny wzrost produktywności, bo tak jak do tej pory miałem zapisany kalendarz od 7:00 do 19:00 rzeczami, które w 80% nie były pilne – przynajmniej dla mnie.

      O zarządzaniu własnym czasem w praktyce, podając przykłady z życia, opisuję we wskazanym artykule, natomiast poniżej wypiszę według jeden z najbardziej powszechnych, którego zmiana może zmienić Twoje życie na lepsze.

       

      3.2. Osiąganie stanu skupienia – jak?

      Jak zaczynasz jakieś zadanie, bądź na nim w pełni skupiony. Specjalnie tak napisałem, bo domyślam się, jaką możesz mieć teraz minę, że przecież tak się nie da zawsze. Jesteśmy bombardowani z każdej możliwej strony, a gdy jest za cicho, to jakoś tak czasami dziwnie…:)

       

      Jak sprawić, aby się dało? Co ja praktykuje na co dzień?

      To ciężkie, ale… Wyłączyłem większość powiadomień w swoim telefonie. Często bywało tak, że potrafiłem kilkadziesiąt razy dziennie sprawdzać Facebooka, Instagrama i inne media społecznościowe.

      Na dłuższą metę, jeśli chcesz mieć dużo wolnego czasu na myślenie, kreatywność, polecam zawziąć się i spróbować. Możesz na początku wyłączyć je na 14/30 dni, a po tym czasie sam zdecydujesz, czy chcesz wrócić do “pływania w basenach infinity” – jak piszą w świetnej książce, którą polecam (niestety bez afiliacji) – Zarządzaj swoim czasem – autorstwa Jake Knapp oraz John Zeratsky.

      Dla odważnych: usuń aplikacje mediów społecznościowych z telefonu. Po kilku dniach dostrzeżesz różnicę.

      Fajnie jest czasem z kimś porozmawiać na mieście. Zobaczysz po odłożeniu social media, że będzie to bardzo ciężkie w dzisiejszych czasach. Taka dygresja.

       

        Podobał Ci się ten artykuł?

        Zarejestruj się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach.

        Dodaj komentarz

        Twój adres email nie zostanie opublikowany.