Informacje o nowych artykułach prosto na Twój e-mail

    Optymalizacja strony dla początkujących

    seo poradnik dla początkujacych

     

    Wszyscy mówią – zoptymalizuj swoją stronę internetową, zmień treści, dodaj contentu, stwórz linkowanie wewnętrzne i tak dalej… Wiele osób, które już „siedzą” w tej branży pozycjonowania, stara się pokazywać, że ich wiedza jest tajemna. Naprawdę – bardzo mnie to zdziwiło, jak sam się kiedyś tego uczyłem. Bardziej pod kątem zainteresowania branżą SEO, optymalizacji i pozycjonowania stron.

    Odkąd w krąg moich zainteresowaniem weszło Search Engine Optimization w skrócie mawianym SEO, zacząłem na własną rękę zgłębiać wiedzę w tym zakresie. Często zdobywanie wiedzy jako „samouk” jest stosunkowo znacznie cięższe, niż np. pracowanie w agencji, gdzie poznajesz całe know-how w 2 miesiące pracy jako Junior 😊. Tym samym, nie robię z siebie eksperta w dziedzinie SEO – natomiast podzielę się odrobinę, co wiem.

    Jeśli nie miałeś doświadczenia z tą branżą bądź Ciebie także interesuje ta „tajemna wiedza” – którą bezpłatnie się z Tobą podzielę, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

     

    Jako że jestem zwolennikiem ułatwiania sobie życia, a nie jego komplikowania, przejdziemy od razu do tej praktyczniej wizji optymalizacji. Więc, zamiast robić audyt SEO ręcznie, skorzystaj z gotowego rozwiązania. Ściągnij program Screaming Frog Spider.

    PS. Zalecam analizować ten artykuł z włączonym już programem – będzie łatwiej.

     

    Praktyczna wizja optymalizacji strony

     

    1. Odpal program, wpisz adres swojej domeny:

    program seo crawl spider

     

    Gdy crawl zostanie zrobiony w 100% możemy przejść do akcji. Im bardziej rozbudowaną masz stronę czy sklep, tym dłużej crawl będzie analizował stronę.

    Po prawej stronie masz kolumnę, w którym są pewne wskaźniki. Skupimy się tylko na tych kluczowych, które pomogą Ci w zakresie podstawowym zadbać o swoją stronę.

     

    2. Sekcja URL strony:

     

    redirect 301 302 what it is

    Status Code 200 to standardowy adres URL, pod którym każda podstrona powinna widnieć. Sprawdź, czy obok tego masz status OK oraz, czy jest indexable.

    Gdy masz status 301, oznacza to, że dana ruch z danej podstrony zostaje przeniesiony do innej, dla przykładu:

    A – Sklepabcabc.pl/cukierki – przekierowanie 301B – sklepabcabc.pl/cukierki-dla-dzieci

    Wówczas strona A nie będzie już widoczna, a dla robotów indeksujących jest informacja, aby ten ruch kategoryzować i przypisywać nowej podstronie B.

    Jeśli chcesz zastosować tego typu przekierowania na swojej stronie, możesz zmienić tą ręcznie w kodzie (bardziej skomplikowane) bądź poszukać wtyczki tj. redirect 301 czy coś takiego.

     

    • Co oznacza redirect 302? 

    Oznacza przekierowanie tymczasowe, które jest informacją dla wyszukiwarki, że za jakiś czas pierwotny link powróci, natomiast obecnie strona A przekierowuje tymczasowo do strony B.

    Jeśli zauważyłeś non-indexable, a nie przekierowywałeś strony, to prawdopodobne, że dana strona nie indeksuje się w Google – możesz to zmienić na własną rękę, bądź poprosić osobę/firmę, która tworzyła Ci stronę.

     

     

    3. Meta description (opisy pod tytułami)

    W narzędziu spidera znajdziesz to poniżej w prawej kolumnie:

    meta description screaming frog

     

    Jest to o tyle proste, że masz wskazane wszystkie opisy na danych podstronach, więc możesz stworzyć je pod własne potrzeby. Pamiętaj, że opis najlepiej, aby miał więcej niż 70 znaków i mniej niż 155. Nie powinny się także duplikować, a każdy powinien być uzupełniony. W programie zobaczysz opisy, co ułatwi Ci ich ewentualną zmianę.

     

    meta description example

    meta desctiprion w programie screaming frog

     

     

    4. Tytuły podstron

    Z tytułami stron jest bardzo podobnie. Warto zachować jednak w tym porządek i stworzyć z tego szablon.

     

    Dla przykładu:

    {Produkt na lato 2021} {Sklep Online |  XYZ.PL}

    Warto zachować od 30 do 60 znaków.

     

     

    5. Rozkład nagłówków

     

    Coś, co jest bardzo ważne z perspektywy prawidłowego indeksowania fraz kluczowych oraz całej strony. Bardzo, ale to bardzo często pomijana kwestia przez strony internetowe to właśnie nagłówki. Nagłówki są podzielone od H1 – najważniejszy, po H6 – najniższa ranga.

     

    Prawidłowy podział nagłówków to:

    rozkład nagłówków seo h1 h2

    (źródło: https://in.nau.edu/web/seo/)

     

    W praktycznej optymalizacji sprawdź, czy nagłówki ustawione u Ciebie identyfikują się prawidłowo z Twoimi frazami kluczowymi.

    Np. Gdy masz podstronę swojej oferty – Projektowanie wnętrz – to sprawdź, czy w nagłówku H1 masz podobną frazę do Twojego słowa kluczowego.

    H1 może pozostać jeden, H2 mogą być 2-3-4. Oczywiście w nagłówkach nie powinniśmy ściśle wpisywać słów kluczowych, natomiast warto mieć na uwadze, że ma to spore znaczenie.

     

     

    6. Content na stronie.

     

    Przesuwając w screaming frog prawą kolumnę niżej masz zakładkę o nazwie – content. To nic innego, jak pokazanie Ci ilości treści występującej na danej stronie.

    Co powinieneś zrobić?

    Przede wszystkim sprawdź, czy nie masz nic w duplikacji. Google nie trawi duplikacji treści, więc najlepiej się jej pozbyć. Często może ona występować w sklepach online, gdzie importowane są z automatu produkty do sklepu – a to bardzo źle pod kątem SEO (tak na marginesie)

    Dodatkowo sprawdź, na których podstronach treści jest najwięcej (Word Count w programie).

     

    W podstronach ofertowych powinieneś zadbać o znacznie wyższą ilość merytorycznej treści.

    Wyjdź z założenia – content is king 😊 Opisz dokładnie produkt/usługę, jego zastosowania i wartości.

     

     

    7. ALT tekst do zdjęć

    Również często pomijane, a z technicznego punktu SEO powinien być.

    ALT to opis do zdjęć, które widnieją na stronie internetowej. Dla przykładu; masz zdjęcia produktów w sklepie internetowym – warto w ustawieniach dodać atrybut ALT opisujący dane zdjęcie.

     

    Po wprowadzeniu tych zmian Twoja strona powinna znacznie lepiej się indeksować.

    Dzięki wprowadzeniu tylko takiej ilości zmian jesteś w stanie być bardziej widoczny w wyszukiwarce Google, co przełoży się zapewne zainteresowanie Twoją domeną i sprzedaż.

     

    8.* Punkt dodatkowy do optymalizacji

    Prędkość strony internetowej – to coś, co obecnie jest jednym z równie ważnych czynników rankingujących dane strony internetowe:

    Wejdź na stronę: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

    Wklej adres url swojej domeny i naciśnij: analizuj.

     

    google speed insight wynik bloga w wersji mobile

    Wynik do prawidłowego pozycjonowania powinien wynosić powyżej 50 punktów w wersjach mobilnych, oraz przydałoby się 70pkt+ w wersjach desktop.

    To w wersji desktopowej.

    google speed insight wynik bloga

    Możesz próbować na własną rękę, natomiast proponuję zlecić odpowiedniej osobie od strony internetowej przyśpieszenie działania strony. Najczęściej wiąże się to z kompresją obrazów, usunięciem niepotrzebnych wtyczek, zmniejszeniem ilości skryptów, poprawą CSS itp.

     

    Co polecam początkującym przy optymalizacji?

    Jeśli chcesz to zrobić na własną rękę, proponuję po pierwsze zrobić backup strony, na której będziecie eksperymentować. Po drugie, to zawsze łatwiej jest zobaczyć jak to zrobili Twoi konkurenci.

    Znajdź swojego najbliższego konkurenta, który wyżej się pozycjonuje niż Ty w Google, wrzuć jego adres URL do programu i zbadaj u niego wszystko to, co opisałem w tym poradniku.

    Poradzisz sobie 😊 W innych przypadkach, pomożemy! @AgencjaWroclawska

     

     

      Podobał Ci się ten artykuł?

      Zarejestruj się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach.

      Dodaj komentarz

      Twój adres email nie zostanie opublikowany.