Informacje o nowych artykułach prosto na Twój e-mail

    SEO 2021 – Poradnik pozycjonowania od podstaw

    seo 2021 poradnik pozycjonowania od podstaw

     

    Zanim zaczniemy, chciałbym podkreślić, że wiedza którą poznasz w tym artykule wynika z doświadczenia z pracy z klientami. Merytorycznie wspierali mnie techniczni ludzie od seo z agencji, którą współtworzę 😊

    Poradnik pozycjonowania od podstaw powstał po to, aby każdy miał dostęp do pigułki konkretnych informacji, skondensowanej w formie jednego artykułu.

    Zacznijmy więc od początku…

     

    Co to jest SEO?

    SEO to skrót z angielskiej nazwy Search Engine Optimization, czyli po polsku – organiczny (bezpłatny) proces generowania ruchu na stronę internetową, za pomocą wyświetlania stron w popularnych wyszukiwarkach internetowych, tj. Google czy Yahoo. W nich wyniki wyszukiwania są z klasyfikowane i oceniane wg algorytmów, natomiast pierwszorzędną rolą wyszukiwarek jest zawsze wybór takich stron, które najbardziej odpowiadają zapytaniu użytkownika.

     

    Cel funkcjonowania wyszukiwarek internetowych

    Aby zrozumieć, co to jest pozycjonowanie stron, spójrzmy na to z perspektywy biblioteki. Przed erą Internetu, jeśli chcieliśmy poczytać o różnych zagadnieniach, udawaliśmy się do biblioteki i poszukiwaliśmy książek w wybranej przez nas kategorii.

    Internet i stworzone w nim inteligentne wyszukiwarki tj. Google, ułatwiają nam to zadanie, udostępniając bilionom ludzi na całym świecie dostęp do wszelkiej dostępnej wiedzy.

    Google cały czas rozbudowuje system, dzięki któremu każdy z nas będzie mógł otrzymać potrzebne informacje w jeszcze szybszy sposób.

     

    Zobacz na to z perspektywy bibliotekarza, do którego przychodzi czytelnik i zadaje mu pytanie – czego potrzebuje.

    Zadaniem bibliotekarza jest przetworzenie setek milionów posiadanych przez niego książek, ich powiązań, obrazek, filmów, lokalizacji występowania i wiele innych ważnych rzeczy, aby dać Ci odpowiedź.

    Zaawansowanie algorytmów wyszukiwarek jest na tak ponadczasowym poziomie, że są Ci w stanie wybrać najlepszą wiedzę i przekazać Ci cały wachlarz rozwiązań w ułamku sekundy.

     

    SEO czy SEM?

    SEM to ogół technik związanych z marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Obejmuje on między innymi płatne wyniki wyszukiwania tj. PPC (pay per click) – które możemy stworzyć poprzez np. kampanie AdWords wraz z organicznym budowaniem widoczności (SEO). Czyli jak widzimy SEM to połączenie SEO + PPC.

    Gdyby chcieć to określić w jednym zdaniu, to SEM określa szereg działań, które wpływają na pozycje naszej witryny internetowej w wynikach wyszukiwania.

    W praktyce SEM bardzo często odnosi się tylko do płatnych reklam, np. AdWords.

     

    Co jest lepsze – SEO czy SEM?

    Odpowiem idealną odpowiedzią prawnika – to zależy. W zależności od tego jakiego rodzaju biznes prowadzimy, co chcemy osiągnąć, czy są to jednorazowe akcje marketingowe, czy może długofalowy proces marketingu.

    Napiszę więc jakie są korzyści z jednego i drugiego oraz wady:

     

    Zalety SEM – reklama Pay Per Click (PPC)

    szybka realizacja – to budżet i konfiguracja kampanii zależą od osiąganego miejsca, natomiast niewątpliwie płacimy za efekt jakim jest wejście na naszą stronę firmową albo „lądowania” (landing page)

    sprawdza się w przypadku promocji wydarzeń, poszczególnych inwestycji (które wiecznie na sprzedaż nie będą) czy pozyskaniem leadów w branży np. usługowej

     

    Wady SEM

    Krótkotrwałość – to jest największy minus. Gdy płacimy, jesteśmy wysoko, natomiast gdy z jakiegoś powodu budżet nie zostanie zasilony, znikamy.

    Coraz mniej ludzie klikają w reklamy – to osobisty minus jaki zauważyłem, gdzieś ostatnio czytałem, że ponad 53% Polaków nie wchodzi w płatne reklamy i że z roku na rok ten procent się zwiększa. Duża część korzysta z blockerów tj. AdBlock.

     

     

    Audyt strony internetowej

    Omówiliśmy sobie fundamentalne znaczenie pozycjonowania, które są niezbędną teorią, natomiast teraz przejdziemy do praktyki.

     

    Na co powinieneś zwrócić uwagę w optymalizacji swojej strony?

     

    Prędkość ładowania strony

    Jeden z ważniejszych czynników, które są analizowane przez wyszukiwarki. Nie będziesz wysoko, jeśli Twoja strona będzie działała wolno. Dlaczego? Bo istnieje tysiące innych stron, które zapewne działają szybciej – co oznacza większą wartość dodaną dla użytkownika.

    Pamiętaj, strony internetowe są tworzone dla potencjalnych klientów, więc warto zapewnić im wysokiej jakości wrażenia.

    Prędkość ładowania strony możesz sprawdzić na bezpłatnej stronie: Google Speed Insight. Wklej adres URL swojej domeny i zobacz, jak Cię oceniają.

    Księga ulicy mówi jasno – dbaj o User Experience i Interface, a będziesz ceniony 😊

     

     

    Programy do audytu seo

    W pozostałych kwestiach optymalizacji, warto abyś skorzystał z istniejących rozwiązań, zamiast dłubał kilka dni w kodzie źródłowym.

    Te narzędzia zostały stworzone przez zespoły, których celem było usprawnienie Twojej pracy – nie utrudniaj jej więc. Obydwa mają bezpłatne okresy testowe, w których powinieneś się wyrobić (jeśli potrzebujesz je tylko do prywatnych celów)

    • Screaming Frog Spider SEO – bardzo fajny program z którego sam korzystam. Nie chcę opisywać tu jego funkcjonowania i pisania osobnego poradnika, natomiast warto abyś zagłębił wiedzy i przejrzał kanały na YouTube, które są nasycone tutorialami. Bardziej mi się on sprawdza do adresów URL, meta tagów, przekierowań, duplikacji treści, błędów 404, atrybutów alt.

     

    • Sitebulb – ciekawy program, który również analizuje całą stronę. Mi się przydaje on bardziej do kwestii bezpieczeństwa (szyfrowań), optymalizacji bibliotek css i js. Na Screamingu trzeba bardziej samemu wejść w problem i szukać rozwiązania, natomiast ten program opisuje w całości co trzeba zrobić.

     

     

    Słowa kluczowe strony

    Jeśli posiadasz stronę firmową, gdzie masz różnego rodzaju produkty/usługi oraz inne informacyjne informacje, to pamiętaj, że słowa kluczowe nie są budowane wyłącznie na stronie głównej.

    Samo dopisywanie sztucznie słów kluczowych na stronie głównej może bardziej wpłynąć negatywnie niż pozytywnie, więc warto zacząć szukać alternatywnych rozwiązań.

    Każda podstrona serwisu powinna posiadać swoje słowa kluczowe, na które chcemy być wyszukiwani – w dużym skrócie. Pamiętaj, że robot Google zaczytuje mapę całej strony i tworzy sobie odpowiednią strukturę do dystrybucji tych treści w internecie.

    W praktyce, jeśli masz podstronę ofertową np. /budowanie-domow, to na tej podstronie powinieneś pisać wyłącznie o charakterystyce tej oferty, zakresu usług, być może cen, referencji i opinii na temat Twojego budowania domów. Ta podstrona powinna dostarczać treści, które nie zostały skopiowane z innych stron, tylko zostały napisany przez Ciebie (ew. innej osoby, która autorsko je stworzyła).

     

    Planowanie fraz kluczowych

    Jeżeli już wiemy, że warto zadbać o frazy kluczowe to dobrze byłoby wiedzieć, co wpisują nasi klienci.

    Idąc drogą spryciarza, nie będziemy zgadywać tylko skorzystamy z narzędzi – które zostały po to stworzone.

    Jeden z nich jest bezpłatny, drugi płatny.

      • Google Keyword Planner – bezpłatne narzędzie, w którym po wpisaniu proponowanych przez nas fraz zobaczymy ich popularność oraz konkurencyjność. Może być tak, że fraza „budowanie domów” będzie bardzo konkurencyjna i być może nie będzie warta zachodu, natomiast fraza „budowa domu jednorodzinnego” będzie równie popularna oraz znacznie mniej konkurencyjna. Warto więc zdywersyfikować sobie słowa kluczowe i pozycjonować z głową 😊 (na karku)

     

      • Senuto – narzędzie uwielbiane przez SEOwców i agencje marketingowe. Jest ono znacznie bardziej rozbudowane, natomiast płatne. Pozwala na porównanie nas do bezpośredniej konkurencji, sprawdzenie każdego z nich słów kluczowych, ich widoczności i wielu, naprawdę wielu elementów. Osobiście korzystam z tego rozwiązania, bo jest dla mnie wygodne.

     

    Off Page SEO – linkbuilding

    Kiedyś pozycjonowanie stron internetowych wyglądało bardzo ubogo. Opierało się głównie na zasypywaniu słów kluczowych wszędzie, gdzie się da, tworzenia własnych katalogów stron (które służyły do linkowania) i spemerskiego pisania na wszelkich dostępnych forach z pozostawieniem odnośnika do naszej strony.

    Na szczęście znaczna część „tamtych” praktyk została już uznana za Google jako spam, a ich używanie może powodować nałożenie tzw. Filtra od Google – jest to forma takiego ukrytego bana czasowego bądź do momentu usunięcia spamu w różnej formie.

    Jeśli chcemy obecnie pozycjonować stronę w sposób „rekomendowany”, musimy do tego przygotować sobie plan, aby nasze działania wyglądały bardzo wiarygodnie.

     

    White Hat vs Black Hat SEO

    Zaczne od tych często bardziej pożądanych, czyli czarnych praktyk seo.

    Pomimo tego, że jest to droga do nikąd zdarza się, że ludzie z tego korzystają. To nic innego jak szuka oszukania robotów sterowanych algorytmami. Coraz mniej tego typu technik jest dostępnych na rynku, ponieważ Google stale aktualizuje algorytmy sprawiając, że to czym dało się oszukać przestaje po prostu działać, co za tym idzie – nie ma sensu tego robić.

     

    Najczęściej występowały w przeszłości

    • upychanie słów kluczowych wszędzie, gdzie się da (już nie działa)
    • katalogi stron wewnętrznych (oficjalnie nie działa, ale są jeszcze tacy, którzy tworzą pod różnymi IP i serwerami niezależne portale internetowe, które służą tylko pod linkowanie)

     

    Jeśli zauważyłeś na swojej stronie znaczny spadek ruchu, warto zajrzeć do narzędzia Google search console i sprawdzić, czy nie dostaliśmy blokady.

     

    White hat seo to szereg wszelkich czynności związane z optymalizacją i pozycjonowaniem, które są zatwierdzone przez Google. Techniczną wiedzę z tego zakresu możecie znaleźć wpisując: narzędzia dla deweloperów – pozycjonowanie.

    Główną ideą seo białego kapelusza jest niemanipulowanie algorytmem wyszukiwarki, a zatem dbanie o dobrą optymalizację wewnętrzną (o której powyżej), a w tym:

    • przyśpieszenie działania strony
    • odpowiedni dobór słów kluczowych celem optymalizacji treści
    • przyciąganie linków zwrotnych z wysokiej jakości stron
    • ułatwienie nawigacji po witrynie (user experience)

    Jeśli chcesz aby Twoja witryna była wysoko oceniana, na pierwszym miejscu stawiaj Twojego potencjalnego odbiorcę, a dopiero na drugim wyszukiwarki.

     

    Kiedy warto rozpocząć linkowanie serwisu?

    Wiele osób myśli, że samo linkowanie zbuduje ich popularność w wynikach organicznych. Niestety tak nie jest. To działa trochę na zasadzie takiej, że nie zbudujemy stabilnego domu bez silnych fundamentów.

    Jeśli zaczniemy stawiać świetnej jakości zadaszenie na kilku belkach owiniętych folią – Andrzej, to j…

    Celowo artykuł pisałem w bardzo dokładnej hierarchii, aby stworzony poradnik pozycjonowania był jasny i czytelny.

     

    W dużym skrócie, co powinieneś zrobić przy optymalizacji:

     

    • Napraw wszystkie błędy (Google Search Console i UX)
    • Ustaw dobre nagłówki H1, H2 na każdej ze stron
    • Usuń zduplikowaną treść (program screaming frog)
    • Usuń duplikację przy tytułach i opisach meta
    • Znajdź strony – błąd 404 i je przekieruj 301
    • Przekierowanie 302 zamień na 301 (jeśli to stałe przeniesienie)
    • Popraw szybkość działania strony
    • Stwórz jasną mapę swojej strony czytelną dla robota
    • Twórz świetnej jakości treści, które warto będzie podlinkować

     

      Zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach.

       

      Strategia linkowania strony (Link Building)

       

      Oj Panie… Tej wiedzy nie znajdziesz w internecie. To jest tajemna wiedza, którą nikt się nie chce dzielić. Każdy rekomenduje optymalizować i dbać o serwis, ale nikt nie mówi, jak zadbać o dobry link building.

      Są dwie drogi, jedna bezpłatna, druga płatna ale za to jaka.

       

      1. Pozycjonowanie strony samemu

      Efekty swoich prac badasz na własną rękę. Do sprawdzania indeksowania Twoich linków możesz użyć ww. Search console.

      Dla przykładu – jeśli udzielasz porad finansowych i prowadzisz działalność consultingową, warto abyś tworzył artykuły opisujący branżową zagwozdkę i publikował go na portalach typu money.pl.

      Co prawda jest to górna półka cenowa, natomiast w dobie ciągłych aktualizacji algorytmów stawia się na wysokiej jakości backlinki. Poszukiwał miejsc, gdzie Twoi potenclalni klienci szukają. Te działania powinny być prowadzone ostrożnie i bez spamu.

      Jeśli promujesz swoją stronę jako organizacja w formie spółki czy JDG, dodaj wpis do katalogów firm. Tam dokładnie opiszesz zakres swojej działalności i pozostawisz tam dane uwiarygadniające tj. NIP, adres strony, adres firmy itp.

       

      1. Pozycjonowanie z ahrefs

      Efekty swojej pracy badasz w programie ahrefs.com, niestety bardzo drogim (od 99 dolarów miesięcznie).

      Śledzisz swoją domenę jako projekt, który jest bardzo dobrze przygotowany. Pomimo tego, że program jest drogi, to osobiście uważam, że warto swojej ceny.

      Główne jego zalety to to, że dzięki niemu jesteś w stanie sprawdzić swoją konkurencje bezpośrednio. Czyli:

      • gdzie pozyskują swoje backlinki,
      • od kiedy się pozycjonują,
      • na jakie słowa kluczowe stawiają (jak się zgłębisz w poszukiwania).

      Przez to łatwiej Ci będzie po pierwsze śledzić swoje postępy prac. Po drugie wyznaczysz sobie górne limity, które obecnie najlepsza Twoja konkurencja wyznaczyła.

       

      Podsumowanie

      Pozycjonowanie SEO to bardzo złożony proces, co do którego naprawdę warto dobrze się przygotować. Nie może być tak, że jednego dnia postanowimy wdrażać strategię seo, porobimy to kilka dni, a po miesiącu przestaniemy. Zbyt wiele nam tego typu działania nie dadzą.

      Ogólnie uważam, że wszystkie prace związane ze stroną powinny być bardzo przemyślane, bo ten ślad po Twoich ruchach pozostanie. Jeśli stworzysz najpierw 10 podstron oferty, a później jednak zmienisz ich adresy na inne, bądź z 10-ciu zrobisz 3, bo uznasz że lepiej mieć skondensowaną ofertę. Pamiętaj, że wszystko to, co wytworzysz w międzyczasie pozostanie zaindeksowane przez wyszukiwarkę. Ponadto, gdy o tym zapomnisz i nic nie zrobisz z usuniętymi stronami, wpłynie to bardziej negatywnie niż pozytywnie na Twoją optymalizację SEO.

      Przygotuj sobie konkretny plan, przeanalizuj strony konkurencji i zacznij od optymalizacji. Sama optymalizacja strony często nie trwa poprzez jedno czy dwa podejścia. U nas w zespole sam często widzę, że czasami po kilka razy są wykonywane optymalizacje. Nawet przy korzystaniu z programów, nie zawsze wszystko można zauważyć. Warto stale ulepszać nasze fundamenty, bo dzięki nim zwiększamy szansę na bycie dostępnym dla dla naszych klientów w Google.

       

      Źródła informacji:
      
      https://www.searchenginejournal.com/10-important-2021-seo-trends-you-need-to-know/389395/

        Podobał Ci się ten artykuł?

        Zarejestruj się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach.

        Dodaj komentarz

        Twój adres email nie zostanie opublikowany.